Boeing 737 Max 8


Jedná se pouze o vylepšenou verzi nejpoužívanějšího letounu B737 – který je snad nejpoužívanějším strojem hlavně u „lowcost“ leteckých společností. U pokročilejšího Max 8 se mělo jednat jen o malé kosmetické dopravy, které ovšem měly změnit několik věcí.
křídlo letadla
Na tento stroj doplatila hlavně společnost Smartwings, nebyla jediná, kteří pořídila několik desítek kusů letounu. Skoro půl roku už stojí sedm těchto Boeingů jen volně zaparkovaných na odstavné ploše pražského Letiště Václava Havla. Nejdříve se do vzdušného prostoru podívají příští rok.
Uzemnění strojů tohoto typu způsobily dva lety – jeden havaroval na území Indonésie a druhý letoun patřil společnosti Ethiopian Airlines. Oba stroje se hned po vzletu nekontrolovaně zřítily k zemi. Upozornila bych, že cena jednoho stroje se pohybuje okolo 80 miliónů amerických dolarů. Bohužel dalších devět kousků stejného typu zůstaly v americkém Seattlu, poněvadž se před uzemněním nestihly dopravit k ostatním do Prahy.
Údržba letadel není jednoduchá, nejedná se o auto, které můžete mít třeba i týden někde zaparkované a vůbec ho nepoužívat. V Praze jsou technici, kteří se každý den starají o to, aby se letouny stále udržovaly do konce zákazu uzemnění. Udržování probíhá následovně, jednou týdně se musí každý stroj odtáhnout do hangáru, kde se motory pustí na volnoběh, což by mělo působit pozitivně na životnost každého stroje.
slunce za letadlem
Společnost Smartwings opravdu pociťuje nepřítomnost Maxů ve vzdušném prostoru, skoro všechny linky mají několika hodinové zpoždění, letouny měly zastupovat i některé linky, které jsou plně obsazeny jen v letní turistické sezóně. Dalo by se říci, že společnost počítala s posílením těchto linek nyní zakázanými letouny.
K absolutnímu uzemnění strojů došlo po nehodě letu Ethiopian Airlines 302, šlo o let z etiopské Addis Abeby do keňského Nairobi, všichni pasažéři na palubě tragicky zahynuli. K nehodě došlo v březnu 2019.

Doporučené články